Visionbloggen

”Vi är inga fackpampar, inga sell-outs”

Javaid Tariq tystnar en stund medan tunnelbanan dundrar förbi ett par meter utanför fönstret. Det är smällar man får ta om man företräder taxichaufförerna i New York. Att byta en dyr lokal på Manhattan mot en billigare i Queens betyder mer pengar till den fackliga kampen mot Uber.

Jag är på besök hos New York Taxi Workers Alliance, NYTWA, som beskrivs som ett banbrytande alternativt fackförbund. Javaid Tariq är själv taxichaufför och en av grundarna av detta snabbt växande förbund. Han vandrar bort till ett plåtskåp och visar stolt upp en binge ifyllda ansökningsblanketter.

– Vi ökar med mellan 5 till 10 nya medlemmar varje dag, nu har vi nästan 20.000 taxichaufförer i New York. Vi jobbar hårt med organisering, vi anställer inga professionella rekryterare utan våra medlemmar delar ut flyers vid taxistationen vid flygplatserna.

Ni växer, men andra etablerade fackliga organisationer i USA tappar både medlemmar och styrka. Vad är tricket?

– Vi är inga fackpampar, inga sell-outs. Alla i vår styrelse är taxichaufförer, vi har tagit det här uppdraget för att skapa bättre villkor för medlemmarna och vi hjälper dem på alla sätt vi kan.

För ett par år sedan dök taxitjänsten Uber upp i New York och har sedan dess spridits som en löpeld över världen. Konceptet är enkelt och bygger på en app som hjälper kunden att hitta en ledig bil. En innovativ och smidig samåkningsplattform eller bara ett skamlöst försök att dumpa marknaden och skapa osäkra villkor för förarna?

Kärnfrågan är om förarna är egna företagare eller anställda av Uber – med de rättigheter och den trygghet som följer med en anställning. NYTWA mumlar inte i skägget och har pekat ut Uber som sin huvudmotståndare. Kanske får de eldunderstöd av Hillary Clinton, om hon vinner valet vill säga. Under sin kampanj har hon luftat sin oro för Uber och liknande tjänster som urholkar arbetsrätten genom att skapa en så kallad ”gig-ekonomi”.

– Uber dumpar marknaden och skapar otrygghet för sina förare. Vi är inte ute efter att krossa dem, men vi kräver att deras förare ska betraktas som anställda med den trygghet som följer på det. Det är en hård kamp men vi kommer inte att ge oss.

Vad skulle det betyda för era medlemmar om Donald Trump vinner på tisdag?

– Oh, det skulle vara dåliga nyheter. 70 procent av våra chaufförer är muslimer, hans oförsonliga och hatiska budskap är definitivt inte bra för deras arbetsmiljö och säkerhet. Så låt oss hoppas att de amerikanska väljarna tar sitt förnuft till fånga.

Rekommendera artikeln till en vän: