Visionbloggen

Såg du inte att hen höll på att stressa sönder sig?

Att vara chef och missa att en medarbetare är på väg att bränna ut sig – det är väl typ det värsta en kan vara med om som chef? Hur kunde jag missa det? Varför såg jag det inte? Hur kunde det gå så långt? Många frågor som far och som är svåra besvara. För många år sedan hamnade jag i den situationen. Och inte vet jag om jag hade kunnat ändra utvecklingen om jag hade haft dagens verktyg. Jag blir dock väldigt glad när jag läser nya AFSen OSA, om organisatorisk och psykosocial arbetsmiljö. Här står tydligt vad som gäller, och med hjälp av verktyg från Suntarbetsliv.se så går det att jobba med det hela.

Arbetsmiljöansvaret är stort. Väldigt stort. Har du inte förutsättningar att klara det ska du återdelegera ditt arbetsmiljöansvar (se sista sidan i Visions arbetsmiljöhandbok för chefer). Du ansvarar för andra människors liv och hälsa, och då ska du också ha förutsättningar att klara det. Rimligt antal underställda, och ha fått utbildning i frågan tex.

Går det då att se att en medarbetare stressar för mycket? Mer tjafs än vanligt på jobbet, lägre kvalitet, tillbud, missade deadlines, sjukdagar, allt detta är varningssignaler du ska ta på allvar. Suntarbetsliv.se har väldigt bra material för dig som chef . Det är en gedigen samling med tips och verktyg både hur du kan ta hand om dig själv och hur du kan jobba med din egen personalgrupp.

Tex finns frågeställningar du kan jobba med på tex en arbetsplatsträff. Område: balans i livet. Låt medarbetarna tänka själv först, sedan diskutera i grupp:

  1. Hur ser din dags-, dygns- och veckorytm ut? Är det en hållbar ”rytm” för återhämtning?
  2. Hur ordnar du så att du får regelbunden återhämtning och god sömn?
  3. När flyter arbetstid och fritid ihop och när har du tydliga avgränsningar?
  4. Vad passar bäst för DIN hållbarhet? Har du valt själv eller styrs din tid av omständigheter eller andras krav och önskemål?
  5. Har du balans mellan olika dimensioner i livet (arbete-fritid-sömn-hem-/familjeliv)? När har du balans?

Om det ändå händer, att någon i din personalgrupp blir sjuk av stress utan att du har sett, så gäller det att förlåta dig själv, och jobba ihop med medarbetaren för att hen snabbt ska komma tillbaka, i alla fall lite varje dag. Kanske dolde personen det så väl så det var svårt att se signaler? I vilket fall gäller det att gå framåt. Lära sig, och kliva vidare.

Rekommendera artikeln till en vän: